مزایای ظروف و لوازم مسی, مس مدرن

آشپزی در ظرف مسی بی خطره؟ ۳ ظرفی که هرگز نباید توشون غذا درست کنید

موقع آشپزی یا خرید ظروف و قابلمه برای خیلی هامون سوال پیش میاد. آیا این ظرفی که خریداری میکنم برای سلامت خودم و خانواده ضرری نداره؟یا اینکه آشپزی در ظرف مسی مضره یا مفید؟برای اینکه پاسخ این سوال ها رو بدونید حتما مطلب رو تا آخر بخونید.

۱. ظروف نچسب و قابلمه های تفلون

در صحبت عامه به همه ظروف نچسب اصطلاحا تفلون گفته میشه. البته تفلون اسم یکی از محصولات یک شرکت آمریکایی معروف هست.اما ظروف نچسب تفلون به هیچ عنوان برای آشپزی و طبخ غذا توصیه نمیشن. علت ؟گاز متصاعد شده از ظروف تفلون در حرارت و دمای بالا منجر به مسمومیت میشه. به همین دلیل برای سلامت انسان مضر هست.هم چنین جدا شدن ذرات تفلون و ورود آنها به غذا و بدن انسان اثرات سرطان زایی داره.

۲.آشپزی در ظرف مسی

حتما شما هم دیدید که آشپزهای حرفه ای انواع قابلمه و ماهیتابه مسی رو توی آشپزخونه هاشون دارن. از قدیم در ایران هم ظروف مسی برای آشپزی خیلی پرطرفدار بودن.ولی باید بدونید آشپزی در همه ظروف مسی مجاز نیست .توی قابلمه های مسی که داخل اون ها قلع نشده به هیچ عنوان نباید غذا پخت. قلع همان لایه سفید و براق داخل ظرف هست. چون واکنش  حاصل از مس با غذا و همینطور اکسید مس برای بدن ضرر داره.همین طور اگر لایه قلع داخل ظرف مسی آسیب دیده ، از بین رفته و یا دچار سوختگی شده. از چنین ظرفی برای پخت و پز استفاده نکنید.داخل ظرف مسی رو میتونید خیلی راحت با مراجعه با کارگاههای مسگری شهرتون قلع اندود کنید. تا با خیال آسوده ازشون استفاده کنید . ظرف های مسی قلع شده یکی از مناسبترین ها برای آشپزی هستند.

۳. ظروف آلومینیومی

هرگز داخل قابلمه های آلومینیومی غذا درست نکنید. پخت غذا و حرارت بالا در ظرف های آلومینیومی میتونه به شدت سمی باشه.و عامل بروز انواع سرطان ها و بیماری ها.اگر از ظرف های آلومینیومی برای سرو غذا استفاده میکنید مراقب باشید. مطمئن بشید ماده غذایی اسیدی یا قلیایی که ممکنه با فلز واکنش نشون بده. رو داخل ظرف نریزید.
در مرود قلاگری ظروف مسی بیشتر بخوانید: قلاگری مس کرمان

در نهایت :

هر ظرفی که کمترین واکنش دهی رو داشته باشه برای طبخ غذا مناسبتره. از جمله ظروف پیرکس ، شیشه ای ،سرامیک و قابلمه های قلع اندود شده .آشپزی در ظرف مسی و قابلمه ای که کاملا قلع اندود باشه بی ضرره.مراقب سلامت خودتون باشید.مجله اورس

دیدگاهتان را بنویسید